30.1.2017

Offroad suunnistus CUP 2016 yhteenveto


Kausi 2016 lähti meidän osalta liikkeelle toukokuun loppupuolella Pomarkussa ajetulla Elebet Off-Road Suunnistuksella. Kilpailulla oli pituutta 18 tuntia. Alkaen perjantaina 20.05.2016 kello 22.00 ja päättyen lauantaina 21.05.2016 kello 16.00.
Kilpailu meni lopulta huomattavasti paremmin, kuin mitä aluksi luulin. Tuloksia katsellessa ei voinnut olla huomaamatta, että ei se kilpaileminen tainut muillakaan mennä ihan putkeen.
Muillakin kilpailijoilla oli näemmä myös teknisiä ongelmia pitkin kilpailua. Tämä tosin ei tullut mitenkään yllätyksenä, sillä ajoalueet olivat osittain todella haastavia. Varsinkin pienempipyöräisille autolle. Sopivien rastien löytäminen oli ajoittain työn ja tuskan takana. Tätä mielikuva sai vahvistuksen lopullisen sijoituksemme tultua julki. Normaalisti alle tuhannella pisteellä olisi oltu aivan sata varmasti luokan viimeisiä. Tällä kertaa pisteet kuitenkin riittivät luokkamme seitsemäteen sijaan. Tällä sijoituksella saimme yhdeksän cuppistettä.  


Seuraavana olikin sitten vuorossa Heinäkuussa ajettu M.O.C Midnight offroading suunnistus Mikkelissä. Kilpailulla oli pituutta 18 tuntia. Kilpailu alkoi perjantaina 22.07.2016 kello 23.59 ja päättyi 23.07.2016 kello 17.59.
Kilpailu meni olosuhteisiin nähden niin kuin pitikin. Ennen kauden alkua hankitut isommat ja karkeammat renkaat osoittivat jälleen paremmuutensa. Vanhoihin verrattuna eteneminen oli ihan eri tasolla. Pystyimmekin nostamaan rastien vaikeusastetta viime kilpailuihin verrattuna. Autosta ei myöskään hajonnut kilpailun aikana mitään. Tämä oli sinänsä yllätys, kun ottaa huomioon haettujen rastien vaikeustason nousun.
Kaikesta huolimatta saimme kokoon vain 1098 pistettä. Suurin syy pienehköön pistemäärään oli se, että tuhlasimme liikaa aikaa 5-15 pisteen rasteilla. Edellä mainitulla pistemäärällä sijoitumme luokassamme kuitenkin kahdeksanneksi, joka oli kieltämättä pienoinen yllätys. Tulos toi mukanaan kahdeksan cuppistettä, mikä nosti pistemäärämme 17:sta. Nousimme samalla cupissa luokkamme sijalle 10. 


Kausi päättyi perinteiseen syys- ja lokakuun vaihteessa Eurassa ajettuun Turaoffiin.
Kilpailu ajettiin edellisen vuoden tapaan kahdessa osassa.
Perjantaina 30.09.2016 heti katsastuksen jälkeen ajettiin kahden tunnin pikakilpailu liukuvalla lähtöajalla. Sprinttikilpailun pisteet laskettiin yhteen lauantaina 01.10.2016 ajetun 13 tuntisen pääkilpailun tuloksen kanssa. Lähtö oli lauantai aamuna kello 07.00 ja maaliin tultiin viimeistään kello 20.00.
Perjantaina saimme kokoon 226 pistettä, joka tarkoitti kahdeksatta sijaa pikkuluokassa.
Lauantain kilpailussa saimme omien laskelmiemme mukaan kokoon 1185 pistettä. Tulos oli sillä hetkellä pienehkö pettymys. Parannusta viime vuoteen oli tullut vain vajaa sata pistettä. Emme siis nähneet syytä jäädä turhaan odottelemaan tuloksia kilpailukeskukseen. Pakkasimmekin auton vähin äänin trailerille ja lähdimme ajelemaan kotia kohti.
Kotimatkalla fiilikset kuitenkin paranivat välittömästi, kun sain kilpailun lopulliset tulokset käsiini yhdentoista jälkeen illalla. Olin näemmä laskenut väsyneenä pisteet todella paljon alakanttiin. Tuloksissa nimittäin näkyi, että olimme saanneetkin kokoon yhteensä 1731 pistettä. Tällä tuloksella saimme sijoitukseksemme 9 omassa luokassa. Sijoitus toi mukanaan seitsemän cup-pistettä, joka nosti cup sijoitusksemme lopulta sijalle 7. Lopullinen sijoitus oli kyllä kieltämättä pieni yllätys. Tavoiteemme ennen kautta oli vain päästä kymmenen parhaan joukkoon. Paransimme  cupsijoitustamme viime kauteen verrattuna kuudella pykälällä. 


Kausi siis päättyi kuin päätyikin positiivisisssa merkeissä. Lopullinen CUP sijoitus oli huomattavasti parempi kuin mitä ennen kautta kuvittelimme. 
Uudet 31" renkaat toivat mukanaan lisää sitä paljon kaivattua pitoa ja maavaraa. Eikä kuviokaan mennyt enään tukkoon jokaisessa mutakuopassa. Samoin nyt ei tarvinnut enään ihan jokaista kiveä ja kantoa stressata. Auto toimi muutenkin merkittävästi paremmin, kuin edellisellä kaudella. Ilmeisesti pahimmat lastentaudit alkavat olla jo takana päin. Näemmä myös tasaisella ajolla ja kaluston ehjänä pitämisellä voi pärjätä yllättävänkin hyvin....tiettyyn rajaan asti. 

Tosin ainahan sitä jotain parannettavaakin tulevalle kaudelle jää, mutta siitä lisää tulevaisuudessa....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti